zdravie

Poďme spoločne chudnúť

0 140
Hrivňák Dušan, Ing.

 

Chudnutie …

Obrovské množstvo otázok na tému chudnutie ma donútilo konečne si sadnúť a napísať tento článok. Je to len výsledok mojej lenivosti, aby som si zjednodušil komunikáciu. Problematika je natoľko obsiahla, že by sa o nej dala napísať samostatná kniha. Skúsime aspoň vybrať to podstatné.

 

V našej ponuke sa nachádza LKVB6. Je to prírodný liečivý prípravok určený v prvom rade na úpravu metabolizmu a činnosti štítnej žľazy a problémov z toho vyplývajúcich. Sekundárnym účinkom je aj znižovanie hmotnosti, teda chudnutie. U niektorých žien je to až úžasných mnoho kg mesačne a až príliš často bez ďalšej pridanej námahy. S prípravkom je dodávaný aj podrobný leták, kde je veľká časť venovaná práve chudnutiu a je tam aj popis fungovania LKVB6. Tento článok sa však nebude venovať LKVB6 ale tomu, ako mu pomôcť pri zhadzovaní.

 

Skúsme zamyslieť nad zásadami, ktoré je potrebné dodržať, ak chceme ostať štíhli a postupne prejdime, čo všetko ovplyvňuje našu hmotnosť.

Gény zohrajú pomerne veľkú rolu. Dospelý človek má stabilne rozložené tukové bunky po svojom tele, ináč muži a inde ženy. Niekto ich má málo a iný zase požehnane. Ich počet je daný. Na nás záleží len to, či tieto bunky budú prázdne alebo plné. Je jasné, že ak disponujete 3x väčším počtom buniek, ako vaša suseda, tak ak vyprázdnite svoje tukové bunky na polovicu jej, ešte stále budete mať výsledné objemy väčšie. Preto môže niekto papkať dosýta a niekto sa zase musí postiť. Ale nezúfajte. Všetko je to len a len o disciplíne. Vaša suseda vám môže po pár mesiacoch závidieť.

 

Nepoznám ženu, ktorá by neschudla ak schudnúť chce a dokáže dodržať pravidlá. Ak žena chce byť tlstá, potom to je v poriadku. Ak však chce byť štíhla a nie je, potom buď nevie ako na to alebo ma mizernú vôľu a disciplínu. Tu pomôžu už len moderné metódy, napr. liposukcia resp. zašiť ústa.

 

Čo to vlastne je nadváha.

Skúsme použiť najviac používaný Body-Mass-Index (BMI):

BMI = hmotnosť v kg / (telesná výška v m)2

Podvýživa: pod 18,5

Normálne hodnoty: 18,5-25 Nadváha: 25-29

Obezita: 29-40

Monštruózna obezita: nad 40

Je to dosť orientačný výpočet. Napr. pre výšku 170 cm je v norme hmotnosť v rozpätí 58 – 72 kg. A to je príliš veľký rozptyl. Je jasné, keď je zle, skúsme si dať za cieľ index 25 a až potom sa bavme o indexe 20.

Samozrejme že výsledky sú vhodné pre normálneho priemerného jedinca. Asi sotva by sa dali aplikovať napr. na kulturistov.

 

Ako vlastne nadváha vzniká? Jednoducho na základe pravidlá o zachovaní energie. Sú 3 možnosti:

1. príjem energie > výdaj energie …… priberám

2. príjem energie = výdaj energie …… hmotnosť je stabilná, vyrovnaná energetická bilancia

3. príjem energie < výdaj energie …… chudnem

Iná možnosť neexistuje. Ak áno, vymysleli ste perpetuum mobile a to na vás čaká v ktorejsi myslím že americkej banke sľúbená odmena vo výške niekoľko miliónov dolárov. A s toľkými miliónmi už budete mať iné starosti, ako chudnúť. Jednoducho povedané zjedla 1 jablko denne a priberala je nezmysel. Je veľký predpoklad, že ak čítate tieto stránky, praktizujete energetickú bilanciu podľa 1. no nutne potrebujete praktizovať podľa 3. možnosti. Čo s tým! Nuž buď znížiť príjem alebo zvýšiť výdaj. Najlepšie oboje.

Matematika nepustí

Teraz trošku čísel. Ak máte alergiu na matematiku, tabletka nepomôže, musíte túto časť preskočiť. 1 gram uhľohydrátov resp. 1 gram bielkovín obsahuje 4,1 kcal, ale 1 gram tuku až 9,3 kcal. Tuk však okrem toho, že má viac než 2x viacej kcal, ukladá sa omnoho ľahšie vo forme telesného tuku. Cukry a bielkoviny potrebujú na svoju premenu na tuk ďalšiu energiu, kdežto tuky to majú omnoho jednoduchšie. Veľmi zjednodušene, ak máte potrebu pri vyrovnanej energetickej bilancii napr. 2.800 kcal a spotrebujete napr. 2.900 kcal, čiže 100 kcal naviac, za 3 roky to je 100 kcal * 365 dni * 3 roky = 109.500 kcal, čo by znamenalo okolo 10 kg tuku naviac /matematici nebite ma, je to len približné/. 100 kcal pritom zodpovedá napr.100g chudého mäsa, 100g jogurtu, 1 rožku, 1 pivu alebo 1 malilinkej 20g horkej čokoláde. Vidíme, že s priberaním to je ako s úrokmi v banke. Po 3 dňoch tam nič nie je ale za 3 roky sa to už nazbiera! Priberiete len 10g denne resp. 30 Dkg mesačne. Kto by si to už len všímal!

 

A rovnako je to aj s chudnutím. Pri rovnakých číslach ako sú vyššie vidíme, že ak zmeníme našu energetickú bilanciu na 3. možnosť so 100 kcal denného deficitu (čo môže byť pre niekoho priam neuskutočniteľné!), budeme chudnúť 3 roky. Ak chceme zhodiť príslušných 10 kg za mesiac, tak potrebujeme deficit cca 100.000 kcal čo je vlastne cca 3.000 kcal denne. Ak našou činnosťou spálime približne rovnaké množstvo, znamenalo by to vlastne absolútnu hladovku. A to nejde. Zo zdravotného hľadiska je nutné jesť ale zároveň chceme chudnúť. Musíme teda nutne zvýšiť výdaj a jesť len to, čo je potrebné pre náš organizmus a nie pre náš mlsný jazýček.

Príjem / výdaj energie

Nie matematici, môžete pokračovať. Dospeli sme k záveru, že na to, aby sme chudli, potrebujeme zvýšiť výdaj energie a zároveň znížiť jej príjem. Čím viac zvýšime resp. znížime, tým viac budeme chudnúť. Prišli sme na to, že ubrať treba najmä na tukoch. Zo zdravotného hľadiska je potrebné vylúčiť živočíšne tuky (nasýtené tuky). Áno, dobre čítate, nie obmedziť, vylúčiť! Rovnako nebezpečné sú aj jednoduché cukry s vysokým glykemickým indexom. Ja ich volám aj rýchle cukry, nakoľko sa dokážu veľmi rýchlo dostať do krvi a keďže organizmus ich v tej chvíli nepotrebuje, tak sa pekne uložia do tukových zásob. A to nehovorím o tom, čo to robí z vyplavovaním inzulínu. Keď sa objaví v krvi naraz veľké množstvo cukru (rýchle cukry), prudko narastie aj množstvo inzulínu, ten rýchlo odbúra cukor, nastáva prebytok inzulínu a obrovský pocit hladu. Ak sa do krvi dostáva cukor pomaly a postupne (pomalé cukry), pomaly a postupne narastá a neskôr aj klesá množstvo inzulínu a pocit hladu nenastáva.

 

Dohodnime sa, že vylúčime zo stravy maslo, bravčové a iné tučné mäso, vyprážané jedlá, plnotučné mlieko, syry, smotanu, tatársku omáčku, biele pečivo, sušienky, koláče, … myslím, že zoznam nájdete kdekoľvek. Že vám v reštaurácii zle varia alebo manželovi chutia knedlíky? Nebojte sa začať odlišne stravovať. Nie vždy to musí byť varená strava. A že sa bude na vás okolie s úškľabkom pozerať? Vydržte a ich to prejde.

 

A znížili sme príjem. Máme 1. vážny krok za sebou.

Poďme hurá na výdaj.

Ak chceme zvýšiť náš energetický výdaj a zároveň odbúravať tuk, potrebujeme vykonávať aeróbnu činnosť, t,j. činnosť, pri ktorej bude pracovať najmä naše srdiečko. Optimálne je napr. bicyklovanie na stacionárnom bicykli. Beh pri vyšších hmotnostiach nie je vhodný najmä kvôli kĺbom. A kedy naše srdiečko namáhame optimálne? Spočítajte si tep a potom si ho už len kontrolujte. Vaša maximálna tepová frekvencia je 220 – vek .

Optimálna frekvencia pre aeróbnu činnosť je cca 60% až 70% maximálnej.

Takže: tep = 0,6 * (220 – vek) až 0,7 * (220 – vek)

Napríklad vo veku 35 rokov to bude 110 až 130 tepov za minútu. Len cvičenie v aeróbnej oblasti umožňuje spaľovanie rezervných tukov. Ak pri cvičení začínate lapať po dychu, dostali ste sa do anaeróbnej oblasti a spomaľte. Čo je horšie, organizmus si svoju špajzu tukových zásob na zlé časy nenechá len tak vyprázdniť. Nechá vás spokojne šliapať do pedálov 20 – 30 minút (skôr 30, než 20), než sa rozhodne, že by bolo vhodné niečo zo zásobnej energie pustiť. Preto sú napr. vhodné pomocné prípravky, napr. LKVB6, ktoré okrem iného pomáhajú prirodzenej tvorbe L-karnitínu v organizme. Ten svojimi účinkami skracuje spomínanú dobu resp. ju úplne ruší. A je rozdiel či pri 40 minútovom bicyklovaní spaľujem tuky 10 alebo 40 minút. Je to pri rovnakej vynaloženej námahe 4-násobok.

A aký šport si vybrať? Ak má byť pravidelný 3 až 5x týždenne, navrhujem stacionárny bicykel najlepšie oproti TV, naplánovať si film (alebo telenovelu) a šliapať hodinu do pedálov. Možno prvý týždeň to bude problém, po mesiaci sa to stane samozrejmosť a rutina. Len občas mrknete na displej a skontrolujete tep. A o svoju telenovelu neprídete.

Niet napr. nad 5-hodinový turistický výlet, ten sa však nedá praktizovať 4x týždenne. Tam ale organizmus pochopí, že zásoby sa musia míňať. Samozrejme žiadne čokoládové tyčinky za každým stromom. Tie sú na dlhé mesiace tabu.

Garancia schudnutia

Dostávame sa nakoniec k otázke, ktorá je často položená na našich stránkach:

Viete mi garantovať, že schudnem niekoľko kíl mesačne?

Áno, viem. Schudnete. Dodržte to, čo je napísané vyššie a iná možnosť ani nebude, len schudnúť. Je to zákonité a neplatí tu žiadne ale. Proste schudnete. A aké je to pritom prosté a jednoduché.

O úžasnom účinku na zdravie ani nehovorím.

Facebookmail
Facebookmail

O autorovi / 

admin

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné položky sú označené *

Meniny na týždeň:

Dnes je: , čas:  

26.04.2019 ... má meniny Jaroslava
27.04.2019 ... má meniny Jaroslav
28.04.2019 ... má meniny Jarmila
29.04.2019 ... má meniny Lea
30.04.2019 ... má meniny Anastázia
01.05.2019 ... je Sviatok práce
02.05.2019 ... má meniny Žigmunt

sledujte nás:

Facebookmail

zdieľanie:

Facebookmail

Posledné komentáre:

Reklama: